













Уточніть всі характеристики, щоб перевірити відповідність запчастини до вашого автомобіля.
Уточніть всі характеристики, щоб перевірити відповідність запчастини до вашого автомобіля.
Всім відомо, що тривале тертя в умовах високих температур та великих навантажень металу об метал призводить до швидкого зношення поверхонь. Аби запобігти цьому та зменшити силу тертя використовують різні рішення — від масляної плівки, до різноманітних підшипників. Корінні та шатунні вкладиші, купити які можна в магазині Avto100, використовують для колінвала та шатунів.
Здається, що конструкція вкладишів дуже проста, але умови, в яких вони працюють, неймовірно суворі. Це два металевих напівкільця, які призначені для зменшення сили тертя між колінвалом та блоком циліндрів, та шатуном і шатунною шийкою колінвала.
Загалом щодо призначення вкладишів можна відзначити наступне:
Попри візуально просту конструкцію, матеріали та способи виготовлення вкладишів постійно модернізуються, аби підвищити ефективність їх роботи та подовжити термін служби.
У сучасних двигунах використовуються два основних типи вкладишів — біметалічні та триметалічні. Перші являють собою сталеву основу, на яку нанесено шар алюмінієвого сплаву, а триметалічні складаються з шарів свинцю, олова та міді та сталевої основи.
Варіативність металів у складі підшипника колінвала пов'язана з тим, що під час роботи необхідно забезпечити як твердість та міцність вкладиша, так і його м'якість та здатність набувати оптимальної конфігурації. Розв'язати це суперечливе питання якраз допомагають матеріали з радикально різними характеристиками.
Багатошарова архітектура вкладиша дозволяє запчастині отримати необхідну міцність та зносостійкість, при тому верхні шари є достатньо м'якими та еластичними, аби протидіяти заклинюванню та забезпечувати мінімальний коефіцієнт тертя у поєднанні з моторною оливою.
Кожен з шарів виконує специфічну функцію. Різні виробники для аналогічних вкладишів можуть використовувати різні матеріали шарів. Але найбільшою довірою мотористів користуються вкладиші KOLBENSCHMIDT, NPR та GLYCO.
Під час підбору матеріалів для вкладишів враховується багато факторів. Наприклад, максимальна кількість обертів колінвала, робоча температура, пікові навантаження на поршні, шатуни та колінвал, тиск моторної оливи та її тип. У кожної моделі двигуна ці показники відрізняються, отже і конструкція та матеріали шарів будуть різними.
Наприклад, коли двигун працює в умовах масляного голодування (високі оберти, максимальна потужність, високі температури), на допомогу приходять полімерні матеріали, які забезпечать стабільну роботу колінвала в у мовах обмеженого змащення. Крім того, важливо враховувати умови, в яких експлуатується двигун.
Виходячи з цього, можна сформувати вимоги для корінних та шатунних вкладишів будь-якого двигуна:
Під час експлуатації двигуна зношенню підлягають не тільки вкладиші, але й шийки колінвала. Залежно від рівня зношення шийок та результатів вимірів діаметрів, визначають доцільність та можливість заміни вкладишів. Наприклад, коли шийка вала зношена критично, часто неможливо підібрати вкладиші відповідної товщини.
Тому на шийки колінвала наварюють додатковий шар металу та шліфують вал на спеціальному обладнанні, аби досягнути стандартного, або ремонтного розміру діаметра шийки. Якщо зношення шийок не критичне, вал шліфують під ремонтний розмір вкладишів. Для кожної моделі двигуна він індивідуальний.
Отже, без візуальної оцінки стану зношення шийок колінвала підібрати вкладиші практично неможливо. Для підбору потрібно точно виміряти діаметр кожної шийки в декількох місцях, співставити отримані розміри з номінальними або ремонтними розмірами, і тільки після цього можна замовити та купити вкладиші колінвала в магазині Avto100.
Вкладиші потребують заміни у випадку критичного падіння тиску моторної оливи у магістралі, при наявності сильних глухих стуків під навантаженням. У разі появи цих симптомів потрібно якнайшвидше провести візуальну діагностику вкладишів та шийок колінвала.
Для кожної моделі двигуна випускають вкладиші у декількох розмірах — нормальні, першого ремонту, другого ремонту тощо. Вони відрізняються тільки товщиною шарів, тобто, призначені для ремонтних діаметрів шийок колінвала. Точний розмір необхідних вкладишів можна дізнатись тільки після проведення замірів діаметрів шийок та їх шліфування.
Це може загрожувати як мінімум падінням тиску у системі змащення, оскільки масляний зазор між вкладишем та шийкою колінвала буде критично великим. Низький тиск призводить до масляного голодування двигуна, швидкого зношення циліндро-поршневої групи, інших деталей, що труться, та проверненням вкладишів у корпусах та шатунах.